تلاش برای آزادی از زندان تلگرام

۲۱ بهمن ۱۳۹۵ / روزنوشت

ناگفته ای درباره  شبکه های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی

دنیای عجیبی است. سرعت تغییرات آن‌قدر زیاد است که آدم وحشت می‌کند. راستی داریم به کجا می‌رسیم؟ این حرف کلیشه‌ای است اما یک واقعیت تلخ است که باید هرروز آن را برای خودمان تکرار کنیم؛ شاید دو سه سال پیش اصلاً فکر نمی‌کردیم که این‌همه مردم به این ابزار روز گرفتار شوند اما حالا همه آلوده‌اند. این آلودگی دو بخش دارد بخش اول که به خودمان برمی‌گردد که تقریباً لاعلاج است. چون ما اصولاً آدم‌های خاله زنکی هستیم. یعنی از حرف بردن و آوردن خوشمان می‌آید. یعنی دوست داریم همه‌چیز را بدانیم و اصلاً مهم نیست  که درست است یا غلط. این مرض را باید به شیوه‌ای دیگر علاج کرد که الان درصدد آن نیستم اما بخش دوم برمی‌گردد به ابزارهایی که این روزها همه را به خودش مشغول کرده. خاله‌زنکی‌های مدرن دیگر از پای سفره سبزی پاک کردن‌های عصرگاهی خودش را بالا کشیده و آمده در مهم‌ترین ساحت‌های زندگی ما. حرف می‌زنی طرف از داخل فلان جلسه مهم سطح عالی عکس می‌فرستد که من و جلسه الان یهویی….
برای این مسئله چه باید کرد؟ من با حذف این ابزارها در شرایط فعلی مخالفم. جایگزین بومی مناسب هم برایشان سراغ ندارم اما می‌توانم یک پیشنهاد اصلاحی بدهم تا از وقت و انرژی که در این محیط‌ها گذاشته می‌شود نهایت استفاده شود.
حرف من تنها یک جمله است بیایید از شبکه‌های پیام‌رسان به شبکه‌های اجتماعی نقل‌مکان کنیم!
برای اینکه تفاوت این دو را بفهمیم لازم است کمی با دقت این متن را بخوانیم. آن‌وقت شاید شما هم برای کاری که رسالت خود در تلگرام و …. میدانید!!! محیط بهتری را انتخاب کردید.

رسانه‌ها (media) یا شبکه‌ها (networks)؟
پیام‌رسان‌ها (رسانه) مسئول پخش پیام هستند. شبکه‌ها مسئول تعامل با مردم به‌صورت جداگانه هستند. این‌یک تعریف کوتاه و ساده است.
به عبارتی بهتر شبکه‌های پیام‌رسان کانالی برای پخش پیام است، درحالی‌که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به‌عنوان یک وسیله یا ابزاری برای اتصال با سایر افراد استفاده شود.
تلگرام، وایبر، واتس آپ، وی چت یک شبکه‌های پیام‌رسان است  اما توییتر، فیس‌بوک، گوگل پلاس، اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است.
بااین‌حال امروزه بسیار از شبکه‌های اجتماعی قابلیت‌ها و ویژگی‌های شبکه‌های پیام‌رسان را هم  به همراه دارند. اما  این شبکه‌های پیام‌رسان هستند که نمی‌توانند از ویژگی‌های شبکه‌ها استفاده کنند.

سبک ارتباطات شبکه‌های پیام‌رسان بیشتر شبیه کانال‌های ارتباطی است و مانند قالب ارائه پیام است. همانند تلویزیون، رادیو یا روزنامه. درحالی‌که در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط دو طرفه است.
در شبکه‌های اجتماعی مکالمات شما غنی‌تر، هدفمندتر و بیشتر شخصی است و مخاطب شبکه شما تصاعدی افزایش می‌یابد تا شمارا ملاقات کرده و به دیگران معرفی می‌کند.
شبکه‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی بااینکه از یکدیگر متمایز هستند به یکدیگر متصل هستند و به نظر می‌رسد، این دو مجبورند در برخی موارد همپوشانی داشته باشند، اما این شما هستید که لایه‌های اهداف خود را در آنها بسط می‌دهید و به فکر توسعه فعالیت شخصی و سازمانی هستید؛ لذا پاس‌کاری اطلاعات در آنها منطبق بر اهداف شما جاری و ساری می‌شود.
برخی از مسئولان یا منتقدان داخلی شبکه‌های اجتماعی اعم از فیس‌بوک و توییتر و… تا شبکه‌های پیام‌رسان اینترنتی مانند وایبر و واتس اپ و تلگرام و… معتقدند در ایران مردم شبکه‌های پیام‌رسان را بیش‌ازحد جدی گرفته‌اند. این در حالی است که در کشورهای دیگر این شبکه‌های اجتماعی هستند که بیشتر موردتوجه‌اند.
ویژگی‌های شبکه اجتماعی
۱٫ گفت‌وگوی دو طرفه
۲٫ باز شدن گفت‌وگوها به‌وسیله‌ی مخاطبان
۳٫ ایجاد درگیری ذهنی برای هر دو طرف
۴٫ تشویق به مشارکت
۵٫ فعال کردن همکاری
۶٫ برانگیختن شخصیت
۷٫ گران نبودن
۸٫ از وظایف کم تا وظایف زیاد
۹٫ افزایش اعتبار
۱۰٫ اعتدال و برابری
۱۱٫ تولید محتوا توسط کاربر
۱۲٫ حس مالکیت محتوا
۱۳٫ افزایش صداقت
۱۴٫ مکانی برای محتوای داغ
آدرس غلط به ما دادند
با این مقدمه دریافتیم که جامعه امروز ما در یک دام خطرناک افتاده است. حضور چند ده میلیونی آدم‌ها در تلگرام یعنی حضور در یک شبکه پیام‌رسان در خالی که بیش از ۹۰ درصد آدم‌ها فکر می‌کنند با حضور در این شبکه‌ها در حال فعالیت‌ها اجتماعی هستند.
خطر بزرگ این مسئله آنجایی است جامعه ما نیاز به تحول دارد. ما فکر می‌کنیم در شبکه اجتماعی فعال هستیم اما درواقع فقط پیام‌های یک طرفه ارسال می‌کنیم که تقریباً هیچ سودی ندارد.
حتی جالب است بدانید که آنهایی که برای حضور رسانه‌های خود فکر می‌کنند این معادلات را درست انتخاب می‌کنند. همین داعش خون‌خوار. در دوره‌ای که می‌خواهد یارگیری کند در توییتر فعال است و در یک آمار ابتدایی ۴۶ هزار حساب کاربری منطبق با اندیشه‌هایش را در توییتر فرا می‌کند. این برای انتشار عقاید است و برای یارگیری است  برای احاطه به ذهن مخاطب خود در کشورهای عربی. اما به‌محض اینکه کارش بالا می‌گیرد  و جنایت‌هایش فراگیر می‌شود و در دیگر نمی‌تواند در رسان‌های تعاملی پاسخ مخاطب خودش را بدهد به تلگرام می‌آید و در این پیام‌رسان کانال ایجاد می‌کند. این‌قدر این نقل‌مکان مهم است که حتی بی‌بی‌سی هم این خبر را اعلام می‌کند.
پس ما فکر می‌کنیم در شبکه‌های اجتماعی هستیم …ما در شبکه پیام‌رسانیم که هیچ تعاملی در آن نیست هرچه هست یک تعامل کذایی است. تکرار می‌کنم ما فکر می‌کنیم در شبکه اجتماعی فعالیم.
ما زندانی تلگرام شده ایم
من و تو را امروز درگیر شبکه‌های پیام‌رسان کرده‌اند آن‌وقت می‌گویند دارید فعالیت در شبکه اجتماعی انجام می‌دهید. مزخرف‌ترین پیام‌رسان هم همین تلگرام است هم مالکیت آن از آن صهیونیست‌هاست، هم تقریباً هیچ جای دنیا این‌قدر که در ایران فراگیر است فراگیر نیست یعنی ما را در یک محیط بسته زندانی کردند. خودمان می‌گوییم و خودمان می‌خندیم. هیچ‌کدام از مطالب داخل تلگرام در موتورهای جستجو دیده نمی‌شود چون ما زندانی تلگرام شده‌ایم و صدای ما را نباید کسی بشنود.
باید نقل‌مکان کنیم
آقای فیلتر هم باید دست بردارد از این انسداد مزخرفی که ایجاد کرده. اصلاً آدم فکر می‌کند نکند آقای فیلتر هم آدم صهیونیست‌ها باشد. صدای ما اگر بخواهد شنیده شود، حرف‌های ما اگر بخواهد مقیاس جهانی بیاید، باید این پیام‌رسان‌ها را فراموش کنیم. توییتر، فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند حرف ما را به دنیا برسانند. درست مثل همین بچه‌های مقاومت سوریه که هشتگ آزادسازی حلب را در توییتر ایجاد کرده‌اند و تمام هیمنه پوشالی داعش و غرب و استکبار را به هم ریختند.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  • پاسخ مهاجر ۷ مرداد ۱۳۹۶ در ۰۰:۰۱

    سلام
    بسیار عالی کاربردی و بامحتوا بود
    بسیار سپاسگزارم

  • درج دیدگاه