از ایده تا دیده

۲۶ آذر ۱۳۹۵ / متن

تلاشی برای ارایه ایده‌های خوب برای  برنامه‌سازان رادیو و تلویزیون

اقتصاد مقاوتی اقدام و عمل

 

 

یک

برای یک برنامه­ساز لازم است، در مواجهه با مجموعه‌ای از ایده‌های برنامه‌سازی، ذهن خود را مهیای پرداختن به موضوعی خاص نماید. ایده این ویژگی را دارد؛ به ما امکان می­دهد افق نگاه‌مان را به سمت یک باغ مصفا باز کنیم تا از آن بهره­مند شویم. به عبارتی هرکدام از این ایده­ها می‌تواند، منشا پیدایش چند سوژه باشد؛ و این سوژه است که هرکدام از ما برنامه‌سازان با زاویه دید و رنگ‌آمیزی اختصاصی خودمان می‌توانیم با در اختیار داشتن آن، دست به خلق یک اثر بزنیم. ایده اگرچه گام اول در برنامه‌سازی نیست اما اصلی‌ترین مسئله است که باید در فرایند برنامه‌سازی به آن توجه شود.

دو

موضوع سال که به ابتکار شیرین مقام معظم رهبری، همواره بخشی از توان رسانه را به خود اختصاص می‌دهد، اگر در مرحله ایده و تبدیل آن به برنامه رسانه‌ای پویا باشد، می‌تواند دردی از دردهای مخاطبان را رسانه درمان کند و افقی فراروی آنان در مواجهه با موضوع مهم سال بگستراند؛ پس برنامه‌سازان نباید فرصت تامل بر روی این ایده و کشف سوژه‌های بکر را از دست بدهند.

سه

«اقتصاد مقاومتی»، به عنوان الگویی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، در صورت عملیاتی شدن در کشور اهداف مهم و استراتژیکی را پوشش می‌دهد. اقتصادی متکی بر دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو، ضمنِ حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها با تکیه بر اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله ۱۴۲۰ به دست می‌آید.

اقدامات موثر در اقتصاد و شکوفایی آن، امری است که بر سفره هر ایرانی خودش را نشان می‌دهد. به عبارتی اولویت اول خانواده‌های ایرانی، اقتصادی است که بتواند احساس آرامش را به همه هدیه کند و جامعه را از مظاهر دردآور رفتار‌های اقتصادی مریض حفاظت نماید. اقتصادی که به جهت شرایط خاص کشور ما امروز در حال «شدن» است. رسانه در این پیچ تاریخی می‌تواند با ایجاد حس آرامش، مخاطرات این راه را برای عموم مردم آسان کند.

چهار

ایده خوب، مثل یک نوشیدنی خنک در تابستانی گرم، می‌تواند برنامه‌سازی را دلپذیر کند.

 

 ایده پژوهشی

  • اجرای طرح «نیازسنجی مخاطبان رسانه» برای دست‌یابی به توقع مخاطبان از رسانه، در موضوع اقدام وعمل اقتصادی

  ایده تولید مستند

  • مستند اقدام و عمل در سیره مولا علی (ع)
  • مستند اقدام و عمل در سیره امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری
  • مستند آسیب‌شناسی مصرف‌گرایی در ایران
  • مستند مدگرایی و کالای لوکس
  • مستند نقش توزیع کالا در استفاده مردم
  • مستند بهره‌وری در اقتصاد، با محوریت اقدام و عمل
  • مستند تعاونی‌ها در ایران
  • مستند تجارت الکترونیک در ایران
  • مستند مصرف‌کنندگان
  • مستند کم‌فروشی، تقلب، کیفیت نازل
  • مستند محصولات حلال (نمونه جهانی اقدام و عمل)
  • مستند نقش مردم، دولت، رسانه، در اقدام و عمل
  • مستند اقدام و عمل در اقتصاد‌های موفق (چین، ژاپن و…)
  • مستند تکانه‌های اقتصادی ایران
  • مستند اقدام و عمل در خانواده، با محوریت نقش خانواده در مدیریت مصرف
  • مستند اقدام و عمل رسانه، در معرفی بهترین تولیدی‌های صنعتی و کشاورزی
  • مستند اقدام و عمل مسئولان، در کنترل فرهنگی واردات
  • مستند فرهنگ مصرف دسته جمعی، به جای مصرف فردی
  • مستند اقدام و عمل اهرم‌های سیاسی، در توزیع و خدمات کالا
  • مستند اقدام و عمل مبارزه با قاچاق سوخت در کشور
  • مستند اقتصاد مقاومتی در دنیا

 برنامه‌های ترکیبی

  • برنامه تلویزیونی بانخبگان: (بررسی فعالیت پارک‌های علم و فناوری در کشور و معرفی پروژه‌های موفق)
    • آیتم گفتگو با نخبه
    • آیتم معرفی محصول
    • آیتم گزارش روند تولید محصول
  • برنامه تلویزونی از حرف تا عمل
  • آیتم کارآفرین‌های برتربخش صنعت و تجارت
  • آیتم معرفی بنگاه‌های کوچک و متوسط زودبازده
  • آیتم گفتگو، با محوریت ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی
  • آیتم تکنیک‌های ساده بهره‌وری اقتصادی

 انیمیشن

  • تولید مجموعه کارستان (مجموعه‌ای مانند «شکرستان» یا «دیرین دیرین» با محوریت ضرب‌المثل‌های) مرتبط با اقدام و عمل
    • به راحتي نرسيد، آن‌كه زحمتي نكشيد.
    • تا نكاري، نَدْرَوي.
    • خواهي كه رسي به كام، بردار دو گام.
    • گهر نايد به كف، بي غوص كردن.
    • كار، نشد ندارد.
    • اگر گرسنه‌اي، بار ببر به آسيا.
    • كار، عار نيست.
    • بار خود بر كس منه، بر خويش نه.
    • كار نيكو كردن، از پر كردن است.
    • درخت «اگر» را كاشتند، سبز نشد.
    • گوهر طلبي، صدف‌شكن باش.
    • ناكرده كار، مي‌‌نتوان زيست كامكار.
    • بخور نان خود، بر سر خوان خويش.
    • از هر فردي، كاري برآيد و هر مردي، عملي را شايد

تیزر‌های ۲ دقیقه ای

  • آسیب‌شناسی مصرف‌گرایی
  • نقش تبلیغات در مصرف‌گرایی
  • گرانی‌های کاذب و نقش نظارت دقیق اقتصادی
  • نقش فروشگاه‌های بزرگ در مصرف‌گرایی
  • عوامل روانی خریدهای کاذب
  • وسوسه مصرف
  • استراتژی تجاری در اقتصاد مقاومتی
  • بررسی عوامل مؤثر بر قاچاق کالا و ارز و تاثیر آن بر اقتصاد ملی
  • قوانین نحوه اعمال تعزیرات برای قاچاق کالا و ارز
  • سیاست‌های تعرفه‌ای
  • بازارچه‌های مرزی
  • پیامدهای اقتصادی ناشی از قاچاق کالا و ارز
  • شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی
  • راهکارهای تشویق و ترغیب استفاده از کالاهای تولید داخل
  • بررسی ضعف نظام گمرکی و تأثیر آن بر قاچاق کالا
  • برررسی نگرش مسئولان کشور درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز
  • راهکارهای ایجاد کنترل بر نظام گردش پولی و مالی از منظر قاچاق کالا
  • آسیب‌شناسی مبارزه با قاچاق در کشور
  • سهم بازارچه‌های مرزی در توزیع قاچاق کالا
  • نقش و تأثیر توافق برجام در افزایش یا کاهش قاچاق کالا و ارز
  • راهکارهای پیشگیری از قاچاق کالا توسط مسافرین خارج از کشور
  • نقش «برندسازی» در ارتقای مبارزه با قاچاق کالا
  • بررسی شیوه‌های قاچاق از مبادی گمرکی
  • تبارشناسی قاچاق در ایران معاصر
  • تجارت الكترونيك
  • مردمي‌سازي اقتصاد و خصوصي‌سازي

 رادیو

  • برنامه رادیویی فصل پنجم (با هدف بررسی و تبیین بندهای ابلاغیه رهبری و سیاست‌های کلی اقتصادی برنامه ششم با محوریت):
    • ا قتصاد معیشت
    • سبك زندگي در اقتصاد
    • ‌مردمی کردن اقتصاد
    • بحث مصرف بهینه
    • فعالان اقتصادی
    • بررسی تخصصی مشکلات
    • اقتصاد سیاسی
    • سیاست‌گذاری‌های اقتصادی
    • مقوله‌هاي اقتصادي و ظرفيت‌هاي جديد حوزه‌هاي توليد
    • خط بازار
    • گزارش از حوزه‌هاي اقتصادي، باغداري، زراعت، شيلات، دامداري، گياهان دارويي، گياهان آپارتماني و محيط‌زيست و منابع طبيعي با هدف آموزش شيوه‌هاي نوين كشاورزی و…
    • چالش‌های کشاورزی، صنعت و تولید
    • نقش قوه مقننه در حوزه اقتصاد و «اقتصاد پنهان» با موضوعيت قاچاق كالا
    • تبيين ابعاد مختلف حوزه كسب و كار، آسيب‌شناسي اين حوزه و معرفي و پيگيري راهكارهاي رونق و ارتقاي اين حوزه، برمبناي اقتصاد مقاومتي
    • تبيين مشكلات و افت‌وخيزها و فراز و فرودهاي بنگاه‌هاي كسب و كار و نحوه مديريت بحران
    • تبيين احكام اقتصادي
    • راهكارهاي توفيق در كسب و كار

 مسابقه

  • مسابقه پیامکی (کپشن)
  • طراحی سوالاتی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف، با هدف تبیین موضوع سال
  • طراحی سوالات، با هدف آشنایی مخاطبان با هشدارهای قرآنی و روایی درباره اسراف و پیامدهای آن
  • طراحی سوالات، با هدف اهميت دادن به كسب روزي حلال و تأثير آن در زندگي فردي و اجتماعي از منظر آيات و روايات

 

  • مسابقه تلویزیونی
  • طراحی مسابقه‌ای با هدف آگاهی‌بخشی به مردم درباره آسیب‌های اسراف در مصرف انرژی
  • طراحی مسابقه‌ای با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با مفهوم اقتصاد مقاومتی
  • طراحی مسابقه‌ای با هدف افزايش سواد مالي در كودكان و راهكارهاي ارتقاي آن
  • طراحی مسابقه‌ای با هدف ترویج فرهنگ تعاونی و مشارکت مردمی در رونق تولید بومی و ملی
  • طراحی مسابقه‌ای با هدف آموزش‌های مهارت، خلاقیت و کارآفرینی
  • مسابقه کتابخوانی

 

 بسته خبری

  • تهیه گزارش از فعالیت‌های اجرا شده در نهادهای دولتی و مردمی و معرفی نهاد برتر از دید مردم و مسئولان
  • تهیه گزارش از تعاونی‌های محلی و ارزیابی میزان کارآمدی آن‌ها در اقتصاد مقاومتی
  • مصاحبه با فعالان اقتصادی و تولیدی در زمینه­­های کشاورزی، صنعت، تجارت و…
  • مصاحبه با نخبگان جامعه اعم از دانشگاهی، هنرمندان و…. با موضوع عواقب تلخ مصرف‌گرایی
  • انعكاس دستاوردها، ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي كشور در زمينه اقتصاد مقاومتي با هدف تبديل وضع موجود به وضع مطلوب
  • مستند گزارشی از ظرفيت‌ها، توانمندي‌ها و عملكردهاي اقتصادي استان‌هاي مختلف
  • معرفي ظرفيت‌هاي صادراتي و نحوه ورود به بازارهاي جهاني
  • موضوع كسب‌وكارهاي الكترونيكي و به‌كارگيري فضاي مجازي
  • بررسي ظرفيت‌هاي معدني و صنايع
  • مردمي‌سازي اقتصاد و خصوصي‌سازي
  • مصاحبه با نمايندگان اتحاديه‌ها، صنوف، انجمن‌ها و كارشناسان خبره درباره نقش آنان در بازار و اقتصاد
  • گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و اطلاع‌رسانی شفاف توأم با امیدآفرینی در راستای حفظ منافع ملی

 

نماهنگ

  • تولید نماهنگ با محوریت تولید محصولات ایرانی
  • تولید نماهنگ‌های اقتصادی
  • تولید ترانه‌های حماسی و شورآفرین با محوریت کار و تلاش برای آبادانی و پیشرفت ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهی ثبت نشده است.

درج دیدگاه